[ و در گفتارى فرموده است که : ] و بر آنان والیى فرمانروا شد که کار را بر پاداشت و استقامت ورزید تا دین برقرار گردید . [نهج البلاغه] امام مهدی از دیدگاه عقل2 - طبیب عشق....
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 امام مهدی از دیدگاه عقل2 - طبیب عشق....

امام مهدی از دیدگاه عقل2

سه شنبه 87 اردیبهشت 24 ساعت 12:0 صبح

پرسش : برهان عنایت چگونه بر وجود امام زمان‏علیه‏السلام دلالت دارد؟
پاسخ : یکى از براهینى که بر وجود امام زمان (ع) استدلال مى‏شود برهان عنایت است.
عنایت در لغت به معناى اراده وقصد است ودر اصطلاح، تعریفات گوناگونى براى آن شده است.
شیخ اشراق مى‏گوید: «عنایت، احاطه حق تعالى به چگونگى نظام کلى وبه آنچه که تمام این مجموعه بر آن است مى‏باشد...».( اللمحات، سهروردى، ص 166)
فخر رازى مى‏گوید: «عنایت، یعنى علم خداوند به اینکه اشیا به چه حالتى باشند تا بر بهترین وکامل‏ترین وجه واقع شوند».( المباحث المشرقیة، ج 2، ص 516)
صدرالمتألهین مى‏گوید: «نظام معقول که نزد حکما عنایت نام دارد، مصدر همین نظام موجود است، پس این عالم موجود، در نهایت خیر وفضیلت ممکن است».( الحکمة المتعالیة، ج 7، ص 111)
وجوب وجود امام را از طریق برهان عنایت به دو بیان مى‏توان تقریر کرد:
1 - آفرینش هستى بهترین ونیکوترین نظام ممکن است. لازمه این گفتار، لزوم وجود امام در آفرینش است، وگرنه نظام، احسن نخواهد بود. لذا به همان دلیل وبرهانى که تکلیف وبعثت ضرورت دارد، وجود مستمر امام نیز ضرورت دارد.
2 - خداوند براى کمال‏یابى هر موجودى که در این عالم رنگ هستى مى‏گیرد همه نوع ابزار ضرورى وغیرضرورى را در اختیارش گذاشته تا به کمال برسد، چگونه ممکن است انسانى که در دامان همین طبیعت است از این قانون استثنا شده وارتقاى معنوى او نادیده گرفته شود.

پرسش : برهان فطرت بر وجود امام زمان‏علیه‏السلام را چگونه تقریر مى‏کنید؟
پاسخ : این برهان را با ذکر مقدماتى تقریر خواهیم نمود:
1 - روان‏شناسان تمایلات غریزى وفطرى انسان را به سه نوع تقسیم کرده‏اند:
الف. تمایلات شخصى از قبیل دوستى و... .
ب. تمایلات اجتماعى از قبیل همنوع دوستى.
ج. تمایلات عالى از قبیل حقیقت‏جویى وحسّ دینى وپرستش ورسیدن به کمال مطلق و....
2 - براى رسیدن به کمال مطلق ومعبود حقیقى، احتیاج به واسطه‏اى دارد که خود سفر کرده، تا بتواند انسان را دستگیرى کند. تمایل به این واسطه نیز در وجود انسان احساس مى‏شود.
3 - اگر تمایل وکشش به چیزى در انسان وجود دارد، باید آن چیز در خارج وجود داشته باشد، وگرنه وجودش در انسان لغو است. وبه عبارت دیگر، کشش وعشق انسان به کامل مطلق وانسان کامل معصوم که واسطه او در عالم خلقت است، از امور ذات‏الاضافه است، وتحقّق این امور بدون تحقّق مضاف‏الیه امکان‏پذیر نیست. نتیجه اینکه وجود امام به عنوان واسطه وصول به کمال مطلق ضرورى است.
حال اگر کسى سؤال کند که این کشش چگونه در انسان به وجود مى‏آید؟ در جواب مى‏گوییم هرگاه با عقل وفکر به این نتیجه رسیدیم که در عالم وجود، باید «واسطه فیض» موجود باشد که وجودش داراى آثار وبرکات چندى است انسان فطرتاً به او گرایش پیدا مى‏کند وبه همین جهت است که باید همیشه این انسان کامل، وجود خارجى داشته باشد

نوشته شده توسط : آسمون

دل نوشته ها [ نظر]