هر دانشی که خرد تأییدش نکند، مایه گمراهی است . [امام علی علیه السلام]
قبل از هرچیز سالروز رحلت جانگداز امام خمینی رو به همه دوستان تسلیت می گم.امیدوارم که همه ما بتونیم از پیروان راه ان عزیز سفر کرده باشیم.
سالها می گذرد حادثه ها می اید انتظار فرج از نیمه خرداد کشم
ادامه یادداشت قبلی:
یهودیت:
در یهودیت مربوط به دورهى بین دو عهد، امیدهاى مربوط به مسیح موعود در دو جهتشکل گرفت . یکى از آنها ملى و سیاسى بود که در مزامیر منسوب (2) به سلیمان (بابهاى 17 و 18) با بیشترین وضوح مطرح شده است . در اینجا این مسیح ملى، فرزند داوود است . او با خرد و عدل حکومتخواهد کرد; قدرتهاى بزرگ جهان را شکستخواهد داد، مردم خود را از قید حکومتبیگانه رها خواهد ساخت و سلطنتى جهانى وضع خواهد کرد که در آن مردم در صلح و سعادت زندگى خواهند کرد . همین آرمان شاهانه در توصیف حکومتشمعون در کتاب اول مکابیان (3) باب 14، آیه 3; مطرح شده که بیانگر پیشگویىهاى کتب عهد عتیق در مورد مسیح موعود است .
برخى اسناد جعلى، به ویژه وصیتنامه لیواى (4) ، از مسیح کشیش نیز سخن مىگویند که قرار است صلح و علم خداوند را براى مردم خود و جهان به ارمغان آورد . امت قمران (5) حتى منتظر دو فرد تدهین شده بودند، یک کشیش و یک پادشاه، اما اطلاع زیادى از وظایف آنها در دست نیست .
مسیر دوم این شکلگیرى مهمتر از همه در کتاب حبشى زبان مکاشفات خنوخ نبى (کتاب اول خنوخ) و در کتاب دوم اسدرا (6) (که کتاب چهارم عزرا هم نامیده مىشود) یافت مىشود . تمرکز اصلى آن بر عبارت پسر انسان است . این عبارت در عهد عتیق عمدتا جهت اشاره به انسان (کتاب مزامیر داود باب 8، آیه 5; باب 80، آیه 18; [نسخه انگلیسى باب 80، آیه 17] و چندین بار خطاب به پیامبر، در کتاب فر قیال نبى) به کار رفته است . در رؤیائى که در کتاب دانیال باب 7، ثبتشده است، این عبارت در آیه 13 براى اشاره به «موجودى شبیه انسان» به کار رفته که برخلاف چهار حیوان معمول، مظهر چهار قدرت بزرگ در جهان قدیم است و بر نقش مهم اسرائیل در روز قیامت دلالت مىکند .
در کتب مکاشفات مذکور، پسر انسان شخصیتى غیرمادى، کمابیش الهى و ازلى است که در حال حاضر در بهشت پنهان است . وى در آخرالزمان، ظاهر مىشود تا در باب رستاخیز مردگان در میان جهانیان قضاوت کند . مؤمنین از سلطهى شیاطین رها مىشوند و او براى همیشه در صلح و عدالتبر جهان حکومتخواهد کرد . در این کتب اغلب از او به عنوان «شخص برگزیده» یاد شده، تنها گاهى «شخص تدهین شده» ، یعنى مسیح موعود، نامیده مىشود . آشکار است که تفسیر سورهى 13 باب 7 کتاب دانیال، «پسر انسان» را به یک شخص اطلاق مىکند نه چیزى که مورد مقایسه قرار گیرد . مشکل در اینجاست که تا چه حد این متون به قبل از مسیحیت تعلق دارند . کتاب دوم اسدرا قطعا بعد از سقوط بیت المقدس در سال 70 میلادى نوشته شده است و بخشهایى از کتاب اول خنوخ که در آن اشاراتى به پسر انسان شده، در لابلاى قسمتهاى آرامى (7) زبان همان نوشتهاى که در قمران یافتشده، وجود ندارد . از سوى دیگر، به نظر مىرسد عهد جدید همین تفسیر سوره 13، باب 7، کتاب دانیال را مفروض گرفته است .
نوشته شده توسط : آسمون