حضرت مهدى(عج) و قرآن
الف) همپاى قرآن:
اینکه پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله وسلم) در سفارش مشهور خویش فرمود: «انى تارک فیکم الثقلین کتاب اللّه و عترتى ما ان تمسّکتم بهما لن تضلّوا ابداً» و بدین سان بر همپایى و همراهى خاندان خویش سلاماللّه علیهم با قرآن کریم، تأکید نمود، دلالت بر این دارد که در زمان ما، کتاب خدا قرآن کریم جز در کنار مهدى آل محمد (صلى الله علیه وآله وسلم) که یگانه ذخیره و باقیمانده این دودمان پاک است، کتاب هدایت انسانها نتواند بود و از گمراهى و سرگردانى مردم، جلوگیرى نتواند کرد.
و نیز اینکه رسولخدا (صلى الله علیه وآله وسلم) فرمود: «علىّ مع القرآن و القرآن مع علىّ لایفترقان حتى یردا على الحوض» با توجه به اینکه دراین عصر، وصایت و وراثت حضرت على(علیه السلام) در همه مقامات ولایتى و شئونات هدایتىاش تنها از آن حضرت مهدى (علیه السلام)مىباشد، بر چنین همراهى و همپایى و معیّتى، بین او و قرآن نیز دلالت دارد.
ب) شریک قرآن:
همه ائمه بزرگوار، «شرکاء قرآن کریم» شمرده شدهاند چنانکه بطور ویژه در یکى از زیارتهاى مخصوصه حضرت مهدى (علیه السلام) با تعبیر «السلام علیک یا شریک القرآن» از ایشان یاد شده است.
ادامه مطلب...
نوشته شده توسط :
آسمون
دل نوشته ها
[ نظر]
میلاد موعود
دوازدهمین پیشواى شیعیان، بنابر مشهورترین اقوال، در شب جمعه نیمه?شعبان سال 255 ق. در شهر سامرا دیده به جهان گشود1. بنا به گفته شیخ مفید(م 413 ق.) پدرش امام حسن عسکرى جز او فرزندى نه پنهان و نه آشکار به جا نگذاشت و او را نیز در پنهان و خفا نگهدارى فرمود.2 مادر بزرگوار آن حضرت بانویى شایسته به نام »نرجس3« بود که به نام?هاى دیگرى چون »سوسن4«، »صیقل5« یا »صقیل« و »ملیکه6« نیز نامیده شده است7. او دختر »یوشعا« پسر قیصر روم و از نوادگان »شمعون« یکى از حواریان مسیح بود که به طریقى معجزه?آسا از سوى خداوند براى همسرى امام یازدهم برگزیده شد.8 خلاصه ماجرا از این قرار است: هنگامى که »نرجس« در روم بود خواب?هاى شگفت?انگیزى دید، یک?بار در خواب پیامبر عزیز اسلام9 و عیساى مسیح را دید که او را به عقد ازدواج امام حسن عسکرى درآوردند، و در خواب دیگرى، شگفتى?هاى دیگرى دید و به دعوت حضرت فاطمه زهرا3 مسلمان شد، امإ؛ اسلام خود را از خانواده و اطرافیان خویش پنهان مى?داشت. تا آنگاه که میان مسلمانان و رومیان جنگ درگرفت و قیصر خود به همراه لشکر روانه جبهه?هاى جنگ شد. »نرجس« در خواب فرمان یافت که به?طور ناشناس همراه کنیزان و خدمتکاران به دنبال سپاهى که به مرز مى?روند برود، و او چنین کرد و در مرز برخى از جلوداران سپاه مسلمانان آنان را اسیر ساختند و بى?آنکه بدانند او از خانواده قیصر است همراه سایر اسیران به بغداد بردند. این واقعه در اواخر دوران امامت امام دهم حضرت هادى روى داد9، و کارگزار امام هادى نامه?اى را که امام به زبان رومى نوشته بود به فرمان آن گرامى در بغداد به نرجس رساند و او را از برده?فروش خریدارى کرد و به سامرا نزد امام هادى برد، امام آنچه را نرجس در خواب?هاى خود دیده بود به او یادآورى کرد، و بشارت داد که او همسر امام یازدهم و مادر فرزندى است که بر سراسر جهان مستولى مى?شود و زمین را از عدل و داد پر مى?سازد. آنگاه امام هادى نرجس را به خواهر خود »حکیمه« که از بانوان بزرگوار خاندان امامت بود سپرد تا آداب اسلامى و احکام را به او بیاموزد و مدتى بعد نرجس به همسرى امام حسن عسکرى درآمد.10 نام، کنیه و القاب نام و کنیه امام عصر همان نام و کنیه پیامبر اکرم9 است. در برخى از روایات آمده است: تا زمانى که خداوند زمین را به ظهور او و استقرار دولتش زینت نبخشیده است، برکسى روا نیست که نام و کنیه آن حضرت را بر زبان جارى سازد.11 بر همین اساس عده?اى از فقها قائل به حرمت نام بردن از آن حضرت به نام واقعى?اش شده و عده?اى دیگر نیز این امر را مکروه دانسته?اند. اما بیشتر فقها نهى از نام?بردن حضرت را اختصاص به زمان غیبت صغرى و شرایطى که بیم خطر جانى براى آن حضرت وجود داشت، دانسته?اند.12 به دلیل وجود روایات یادشده، شیعیان آن حضرت را با القاب مختلفى چون: حجت، قائم، مهدى، خلف صالح، صاحب، صاحب?الزمان، صاحب?الدار مى?نامیدند و در دوران غیبت کوتاه آن امام، ارادتمندان و دوستداران حضرتش باتعابیرى چون »ناحیه مقدسه« از ایشان یاد مى?کردند.13
ادامه مطلب...
نوشته شده توسط :
آسمون
دل نوشته ها
[ نظر]
برخى ویژگیهاى ظاهرى
1 ـ شبیه پیامبر (صلى الله علیه وآله وسلم):
حضرت مهدى (علیه السلام) سیمایى چون سیماى پیامبر (صلى الله علیه وآله وسلم) دارد، در رفتار و گفتار و سیرت نیز شبیه و همانند اوست.
امیرالمؤمنین (علیه السلام) روزى به امام حسین (علیه السلام) نظر افکنده به اصحاب خود فرمودند:
«در آینده خداوند از نسل او مردى را پدید مىآورد که همنام پیامبر شماست و در ویژگیهاى ظاهرى و سجایاى اخلاقى به او شباهت دارد.»
2 ـ زیبا و خوش صورت:
زیبایى اگر به اعتدال و تناسب اعضاى چهره، یا به گیرایى نگاه و نورانیّت صورت و جذّابیّت آن باشد، همگى در وجود نازنین یادگار پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم) به ودیعت نهاده شده است.
3 ـ گشاده پیشانى:
پیشانى بلند و گشادهاش بر هیبت و وقار چهره زیبایش مىافزاید، و چنان نورى بر چهره و جبین او پیداست که سیاهى موهاى سر و محاسن شریفش را تحت الشعاع قرار مىدهد.
ادامه مطلب...
نوشته شده توسط :
آسمون
دل نوشته ها
[ نظر]
راه شناخت حضرت مهدى(عج)
براى شناخت حضرت مهدى (علیه السلام) و ویژگىهاى شخصى و کیفیت غیبت و ظهور او هیچ وسیلهاى بهتر از آیات شریفه قرآن کریم و روایات معصومین (علیهم السلام)نیست. با اینکه در این زمینه و با اتکاى به همین آیات و روایات، بیش از هزار کتاب و رساله نوشته شده است بازهم به طور یقین مىتوان گفت که در تمامى آنها، جز بخش کوچکى از معارف مربوط به این آخرین ذخیره الهى، تبیین نشده است. زیرا ابعاد وجودى او را ـ همچنان که در باره امیرالمؤمنین (علیه السلام)فرمودهاند ـ کسى جز خدا و پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم)به تمام و کمال نشناسد. و باز کلام خدا و پیامبر و اهلبیت را هرکسى به درستى فهم نتواند کرد.
علاوه بر این، خاصیت دوران غیبت است که نمىتوان مطمئن بود که همه فرمایشات آنان به ما رسیده باشد.
با این همه، آنچه در پى مىآید تنها مرورى بر پارهاى عناوین و ذکر نمونههایى در هر باب است. بسان بر گرفتن قطرههایى از دریایى بىکرانه، که گفتهاند:
آب دریا را اگر نتوان کشید***هم به قدر تشنگى باید چشید
نوشته شده توسط :
آسمون
دل نوشته ها
[ نظر]
شناخت امام زمان واجب است
تحقیق ایمان بدون شناخت امام زمان ممکن نیست براین مطلب هم دلیل عقلی وجود دارد هم دلیل نقلی.
دلیل عقلی
همه علت ها وفلسفه هایی که برای ضرورت ولزوم پیامبرگفته اند برای ضرورت وجود جانشین ووصی پیغمبرنیز ضروری است.
پیامبر اکرم صلی الله علیه واله ازجانب خداوند قواعدواحکامی که مردم برای کلیه شئونات زندگی مادی واخروی وامور مربوط به معاد نیاز
داشتند برای مردم بیان می فرمودند اما سوال اینجاست دیگرچه نیازی
به امام وجود دارد؟
جواب:پیامبرقواعد را به طور کلی بیان می فرمودندودستورات دین را
متناسب با نیاز مردم زمان خود بیان می فرمودند.بنابراین احتیاج مردم
با این مقدار بیان تامین نمی شود بلکه پاره از مسائل نیز بر علما پوشیده
می ماند.پس افراد بشر از وجود امام معصوم بی نیاز نیستند و ناگزیر
هستندتا به او مراجعه کنندومطالب مورد نیاز خود را ازاوبیاموزند.
دلیل نقلی
1.امام صادق علیه السلام درباره ایه مبارکه ((ولله اسماءالحسنی فادعوبها))
فرمود:به خدا قسم آن اسماءالحسنی(نام های نیکو)ما هستیم که خداوند هیچ
عملی رااز بندگان نمی پذیرد مگر با شناخت و معرفت ما.
2.امام صادق از قول پیامبر اکرم فرمود:هرکس منکر قائم از فرزندان ما
شود مرا انکار کرده است.
3. .......
واما منظوراز شتاخت و معرفت:
اولا:شناختن اسم ونسب امام است.
دوما:شناختن صفات و خصوصیات او که اورا از دیگران ممتاز می کند.
نوشته شده توسط :
آسمون
دل نوشته ها
[ نظر]
|